HTML

Simon magyaráz

Néha nem értem a világot, olyan, mintha értelmezni próbálnám az értelmezhetetlent. Ilyenkor jól jön Simon, a főállású léhűtő, másodállású bosszantó, aki minden pozicióból megfellebezhetetlenül tud magyarázni. A saját szórakoztatásomra...

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: @röhögő: "...az nem mehet a végtelenségig hogy többet fogyasztunk, mint amit megtermelünk." Minth... (2012.06.03. 12:15) Orbán interjú

Címkék

adó (3) beszéd (1) egykulcsos (1) EU (2) euró (1) görög (1) gyilkos (1) imf (3) interjú (1) mnb (1) nemzeti konzultáció (1) Orbán (3) spanyol (1) tobin (2) TV (1) Címkefelhő

2012.07.21. 18:27 TockoSimon

De tényleg, miért?

A kormány érthetetlen módon ragaszkodik a tranzakciós adóhoz, különösen a Nemzeti Bank adóztatásához. Fogalmam sincs, vajon miért, Simon szerint a kormány nem is a következményekkel, csak saját vágyaival törődik.

Én: Simon, hiába értelmetlen a tranzakciós adó kiterjesztése a Nemzeti Bankra, úgy tűnik, hogy megtörténik, sőt, ez lesz az IMF tárgyalások egyik kerékkötője. Valamilyen előnye azért csak származik a kormánynak ebből, ha ennyire ragaszkodik hozzá, nem? Mi lehet az?

Simon: Én is csak találgatni tudok. Mivel gazdaságpolitikailag értelmetlen, így a várható egyéb következmények alapján lehet találgatni, hogy melyik lehet a jó magyarázat, de ezt már mások megtették.

Én: Jól értem, azt mondtad, hogy "értelmetlen", és nem azt, hogy "káros"? Nem szoktál ilyen puha lenni, öregszel?

Simon: Jelen esetben a kettő ugyanaz. Ha az állam értelmetlen intézkedéssel avatkozik a gazdaságba, akkor az káros. Bizonytalanságot teremt, ami eleve az üzleti velejárója, és a vállalkozásoknak nincs szükségük arra, hogy még az állam is növelje.

Én: Nem csak az "aktív" és a "passzív" állami szerepvállalásról van szó?

Simon: Az "aktív" és a "passzív" állam közötti vita arról szól, hogy mikor és milyen állami beavatkozásnak van értelme. Abban egyetértenek, hogy értelmetlen intézkedésekre nincs szükség. De ha már itt tartunk: tudjuk, hogy a kormány az erős és aktív állam híve; lehet, hogy egy erőt mutató intézkedéssel csak politikai támogatást kívánnak nyerni, és nem gondolják, hogy különösebb negatív hatása lenne, hiszen az állam csak megadóztatja önmagát.

Én: Feltéve, hogy a Nemzeti Bank nem fogja áthárítani a tranzakciós adót a kereskedelmi bankokra, hiszen akkor azok adóznak.

Simon: Bármilyen meglepő, nem teljesen. Onnantól kezdve ugyanis, hogy a Nemzeti Bankon keresztüli tranzakciókról van szó, már nem klasszikus adózási jellegű a kérdés.

Én: Miért nem?

Simon: Leegyszerűsítve: amikor a Nemzeti Bank kamatot emel, akkor a kereskedelmi bankoknak kevésbé éri meg a vállalkozásoknak hitelezni, hiszen magasabb kamatot kapnak a Nemzeti Banktól. Amikor csökken a kamat, fordítva működik a dolog, és ezért kevesebb pénz lesz a gazdaságban. Vagyis a Nemzeti Bank a kamaton keresztül igyekszik beállítani azt, hogy a gazdaságban se túl sok pénz ne legyen (ami inflációhoz vezet), se túl kevés (ami a gazdasági növekedést akadályozza).

Én: Hogy jön ide a tranzakciós adó?

Simon: Ha a Nemzeti Bank áthárítja a tranzakciós adót, vagyis kifizetteti a kereskedelmi bankokkal, az olyan, mintha ugyanannyival csökkentené a kamatot. Tehát a kormány beleavatkozik abba, ami elvileg kizárólag a Nemzeti Bank dolga, ezzel sértve a Bank függetlenségét.

Én: És ha a Nemzeti Bank nem hárítja át a tranzakciós adót?

Simon: Akkor az olyan, mintha a magyar állam az egyik zsebéből, amit Nemzeti Banknak hívnak, átrakna pénzt a másik zsebébe, amit költségvetésnek hívnak. Ugyanis a Nemzeti Bank veszteségét a költségvetésből kell kifizetni, a nyereségét a költségvetésbe kell befizetni.

Én: Akkor ez miért sérti a jegybanki függetlenséget? Ha a Bank nem hárítja át az adót, akkor a kormány nem tud beavatkozni a kamatpolitikába, és akkor nem mindegy, a kormány milyen jogcímen kapja a pénzt?

Simon: A kérdés nem a jogcím, hanem az, hogy ezzel beavatkozik-e a kormány a Nemzeti Bank működésébe. A Bank akár át is háríthatja a tranzakciós adót anélkül, hogy ennek bármi hatása lenne: egyszerűen a tranzakciós adó mértékével csökkenti a kamatot. Ez elvi kérdés.

Én: Ha ez elvi kérdés, akkor miért szívózik az IMF? Az IMF feladata a nemzetközi pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása, nem elvi kérdések ragozása. Afrikai diktátorokkal is simán szóba áll, ahol a jegybanki függetlenségnél alapvetőbb dolgokat sem tartanak tiszteletben!

Simon: Igen, de ezekben az afrikai diktatúrákban más dolgok garantálják a pénzügyi stabilitást, mint Magyarországon. Először is, egész más gazdasági fejlettségi szinten vannak. Másodszor, mi tagjai vagyunk az Európai Uniónak, ahol kényesek a jegybanki függetlenségre, az IMF pedig az EU beleegyezése nélkül nem köt megállapodást az EU egyetlen tagállamával sem.

Én: Hagyjál már ezzel a "más gazdasági fejlettségi szint" dumával. Az amerikai jegybank felsővezetőit az amerikai kormány nevezi ki, az USA gazdasága mégsem tartozik a világ elmaradott részéhez.

Simon: Nem azt állítom, hogy a jegybanki függetlenség nélkül nincs gazdasági fejlettség. Különböző megoldások születtek erre szerte a világon, az amerikai jegybank például félig-meddig magáncég, nem is állami. Európában az eurozóna rendszere a német alapján jött létre: a németek egyszerűen nem egyeztek bele másba, nélkülük pedig nincs euró. És mivel a magyar gazdaság, akár tetszik ez nekünk, akár nem, az EU gazdaságától függ, kénytelenek vagyunk alkalmazkodni.

Én: És ha nem biztos, hogy az a legjobb megoldás?

Simon: A kényszer pont attól kényszer, hogy akkor is követni kell, ha nem az a legjobb megoldás. Ha az USA tagállama lennénk, akkor ahhoz kellene alkalmazkodni. De nem egyértelmű, hogy a német modell rossz lenne. Az angol inflációt például az után sikerült leszorítani, hogy az angol nemzeti banknak nagyobb függetlenséget adtak 1997-ben.

Én: Tehát akkor mégis a jegybanki függetlenség a jó megoldás?

Simon: A jegybanki függetlenség jó megoldásnak tűnik egy csomó problémára, de mint minden, ez sem megoldás mindenre, és hátrányai is vannak. Milton Friedman, a monetáris közgazdaságtan egyik legnagyobb alakja például nem egyszerűen a jegybankok függetlenségét ellenezte, hanem a létüket.

Én: Ezek szerint a kormány törekvése nem is annyira unortodox.

Simon: Nem hiszem, hogy az ortodox jelző használata megfelelő, mert az feltételezi, hogy a kormány valamilyen ideológia által vezérelt következetes gazdaságpolitikát folytat, és ez nem látszik.

Én: Azért vannak, amik mellett következetesen kitartanak, mint például az egykulcsos jövedelemadó.

Simon: Akkor a jövedelemadó a valóságban miért kétkulcsos? De ha már adóknál tartunk: a vagyonadó a Fidesz szerint 2009-ban még kívánatos volt, de nem szolgálná Magyarország érdekét. Arról volt szó, hogy az adórendszer egyszerűsödik, ehhez képest a kormány szinte havonta jelent be új adót.

Én: Közben romlott a gazdasági helyzet.

Simon: Egyszer sem hangzott el, hogy a nyugdíjpénztárak államosítása a fokozódó nemzetközi helyzet miatti kényszer: nyugdíjvédelemről meg állami gondoskodásról volt szó, amiből a magán rendszerben maradók nem is kaphatnak; majd eltörölték az egész magánrészt, és mindenki ugyanazt kapja. Az IMF volt már ellenségünk, a barátunk, és olcsó hitelt nyújtó bankunk – mi változott ez alatt a 9 hónap alatt?

Én: Akkor szerinted mi történik?

Simon: A döntéseket "vágyvezérelt gondolkodás" és a tévedhetetlenség látszatának fenntartása határozza meg. Rossz esetben tényleg tévedhetetlennek gondolják magukat az ország vezetői.

Én: Ezt hogy érted?

Simon: Annyira szeretnék, hogy egy intézkedés megoldja a problémákat, hogy minden olyan tényt és véleményt figyelmen kívül hagynak, ami az ellenkezőjét állítja. Amikor kiderül, hogy nem megy, akkor három dolgot kezdenek el: először is bűnbakot keresni, ami mindjárt ellenségképként is szolgál, így a hiba ne vezessen a politikai támogatottság csökkenéséhez; másodszor ideológiát gyártani, hogy a hibás intézkedés igazából miért is volt jó; végül új megoldást találni. Sajnos mivel a hiba okainak elemzése kimarad és az új megoldást is a vágyak vezérlik a tények helyett, az új megoldás új hibát eredményez, és az egész egyfajta ördögi körként kezdődik előröl.

Én: Szerinted ebbe belebukik a kormány? Ha például Matolcsy helyett hozzáértő ember irányítaná a gazdaságpolitikát?

Simon: Attól tartok, mindegy. Ez nem a Fidesz problémája, 2010 előtt is ez történt, csak kétharmados parlamenti többség nélkül. A magyar baloldal szerint az egészségügyi reform nem az egyes érdekcsoportok tragikomédiába hajló marakodásán bukott el, hanem a jobboldal szociális demagógiáján. De őrültségből nem volt hiány, emlékezhetsz, voltak itt Szlovákiából érkező terroristák is.

Én: Elég rosszul hangzik, lesz ebből valaha kitörés?

Simon: Én pesszimista vagyok, valószínűleg amíg a következmények nem lesznek olyan súlyosak, hogy mindenki számára nyilvánvaló legyenek, addig nem lesz változás. Későn, de talán nem túl későn.

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: mnb adó imf tobin


A bejegyzés trackback címe:

https://simonmagyaraz.blog.hu/api/trackback/id/tr434669906

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.23. 10:51:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása